
Tinkama motobloko priežiūra lemia, kiek ilgai ir patikimai šis įrenginys tarnaus. Nesvarbu, ar naudojami nauji modernūs modeliai, ar senesni dyzeliniai motoblokai, visiems jiems reikalinga nuolatinė techninė priežiūra. Ypač svarbu atkreipti dėmesį į darbus prieš prasidedant sezonui (pavasarį) ir jam pasibaigus (rudenį), kada motobloką bei motobloko priedus ruošiate ilgalaikiam saugojimui. Šiame straipsnyje pateikiami patarimai, kaip rūpintis motobloku prieš intensyvių darbų sezoną ir po jo, kad įrenginys išliktų funkcionalus, o jo ilgaamžiškumas būtų kuo didesnis. Tinkamai prižiūrimas motoblokas ne tik rečiau genda, bet ir efektyviau dirba – tai padeda išvengti prastovų ir taupyti remontui skirtas išlaidas.
Priežiūra prieš sezoną – pavasarinis paruošimas
Prieš pradedant aktyvius sodo ir žemės ūkio darbus, būtina atlikti nuodugnų motobloko patikrinimą ir paruošimą.
1. Variklio alyvos patikra ir keitimas: Po ilgos žiemos pertraukos variklio alyva gali būti susiteršusi ar praradusi savo savybes, todėl rekomenduojama ją pakeisti. Variklio alyvą patartina keisti bent kartą per metus (geriausia – prieš sezoną) arba pagal gamintojo nustatytą motovalandų intervalą. Nauja alyva užtikrins sklandų variklio darbą ir sumažins dalių dėvėjimąsi.
2. Kuro sistemos priežiūra: Jei motoblokas benzininis, patikrinkite degalų baką – per žiemą likęs kuras gali būti pasenęs. Geriau išpilti seną benziną ir užpilti šviežio kuro. Dyzelinių modelių savininkams svarbu patikrinti, ar bake nesikaupė kondensatas – esant poreikiui, baką išvalykite. Taip pat apžiūrėkite kuro filtrą, prireikus – pakeiskite jį nauju, kad kuras tekėtų švarus.
3. Uždegimo sistema: Benzininiuose motoblokuose prieš sezoną verta išsukti ir patikrinti žvakę. Jei jos elektrodai aprūkę ar nusidėvėję – nuvalykite apnašas arba pakeiskite nauja žvake. Tai užtikrins lengvą variklio užvedimą ir tolygų darbą. Dyzeliniuose motoblokuose reikėtų patikrinti kaitinimo žvakes – įsitikinti, kad jos veiklos, kad dyzelis lengvai užsidegtų.
4. Oro filtro valymas: Per laiką oro filtrai prisirenka dulkių, ypač jei motoblokas dirbo dulkinomis sąlygomis. Prieš sezoną išimkite oro filtrą – popierinį filtrą prapūskite suspaustu oru, arba pakeiskite nauju, jei labai nešvarus, putų poliuretano filtrą nuplaukite ir išdžiovinkite. Švarus oro filtras padeda varikliui gauti reikiamą oro kiekį ir saugo jį nuo dilimo.
5. Bendras varžtų ir mazgų patikrinimas: Apžiūrėkite visas varžtų sujungimo vietas – vibruojant motoblokui galėjo atlaisvinti kai kurie tvirtinimai. Pereikite per pagrindines dalis (variklio tvirtinimus, rankenas, ratus, padargų jungtis) ir priveržkite atsipalaidavusius varžtus. Patikrinkite pleištines diržines pavaras (jei tokios naudojamos varikliui su transmisija sujungti) – ar diržai neįtrūkę, neišsitampę; esant susidėvėjimui, laiku pakeiskite.
6. Tepimas ir guoliai: Pasirūpinkite judančių dalių sutepimu – patikrinkite, ar pakanka tepalo reduktoriuje (transmisijos alyvos), sutepkite vairo kolonėlės, ratų ašies guolius, trosus ir svirčių lankstus lašeliu tepalo. Tinkamas sutepimas sumažins trintį ir užkirs kelią priešlaikiniam dalių susidėvėjimui.
7. Padangų būklė: Jei motoblokas su pripučiamais ratais, patikrinkite padangų slėgį – ilgai stovėjusios jos galėjo išsileist. Pripūskite iki rekomenduojamo slėgio. Apžiūrėkite padangų protektorių ir šonus – ar nėra įtrūkimų, pažeidimų. Esant nusidėvėjimui, vertėtų pagalvoti apie naujų padangų įsigijimą, kad laukuose būtų geras sukibimas.
Atlikus šiuos žingsnius prieš sezoną, jūsų motoblokas bus paruoštas sklandžiam darbui: lengvai užsives, efektyviai dirbs ir išvengsite netikėtų gedimų įpusėjus darbams.
Priežiūra po sezono – rudeninis sezono uždarymas
Pasibaigus intensyviems sodo darbams rudenį, motoblokui taip pat reikia skirti dėmesio prieš padedant jį žiemos miegui. Tinkamas po sezoninis aptarnavimas padės išsaugoti įrenginį nepažeistą per žiemą ir palengvins jo paleidimą kitą pavasarį.
1. Kruopštus valymas: Pirmiausia, nuvalykite visus nešvarumus. Po sezoninių darbų ant motobloko dalių būna prilipę žemių, molio, žolės likučių, tepalo apnašų. Naudokite šepetį ir vandens srovę (vidutiniško stiprumo) nuplauti purvą. Ypač atkreipkite dėmesį į variklio aušinimo pelekus (jei variklis oru aušinamas) – išvalykite juos nuo dulkių ir purvo, kad per žiemą nekauptų drėgmės ir nesukeltų korozijos.
2. Kuro sistemos paruošimas žiemai: Bene svarbiausias žingsnis – pasirūpinti kuru. Benzininiuose motoblokuose geriau prieš žiemą baką visiškai išnaudoti arba išpilti benziną, paliekant baką tuščią. Tuomet užveskite variklį ir leiskite jam išdeginti karbiuratoriuje likusį benziną, kol užges. Taip sistema liks sausa, joje nesusidarys dervų nuosėdų per ilgą stovėjimą. Alternatyva – įpilti kuro stabilizatoriaus į benziną, jei planuojate palikti kurą sistemoje. Dyzeliniuose motoblokuose baką verčiau pripildyti pilną žieminio dyzelino (jei motoblokas laikomas šaltame garaže) – pilnas bakas mažiau rūdys, nesikondensuos vanduo. Taip pat galite įpilti dyzelinio kuro stabilizatoriaus, kad kuras nesusidrumstų ir neužsikimštų filtrai.
3. Variklio alyvos ir filtrų apžiūra: Po sezono patikrinkite variklio alyvos būklę – jei ji labai patamsėjusi, su nuosėdomis, galite pakeisti dar rudenį, nelaukiant pavasario. Taip viduje liks šviežia alyva be rūgščių priemaišų, kas geriau konservuoja variklį. Išimkite oro filtrą – jeigu labai nešvarus, geriau nepalikti per žiemą, o iškart išvalyti ar pakeisti. Tuomet švarų filtrą sudėkite atgal, kad per laikymo mėnesius į karbiuratorių neprilystų dulkių ar kenkėjų.
4. Akumuliatorius: Jei motoblokas turi akumuliatorių (elektriniam starteriui), jį žiemai geriausia atjungti. Išimkite akumuliatorių, nuvalykite gnybtus, patepkite juos specialiu vazelinu nuo oksidacijos ir laikykite akumuliatorių šiltesnėje patalpoje (pvz., rūsyje). Periodiškai, kas kelis mėnesius, jį pakraukite, kad visiškai neišsikrautų – taip prailginsite jo tarnavimo laiką.
5. Tinkamas sandėliavimas: Paruoštą motobloką laikykite sausoje, vėsioje, bet ne minusinėje temperatūroje patalpoje, jei yra galimybė. Garaže ar sandėlyje įsitikinkite, kad įrenginys nestovi ant drėgnos žemės – padėkite po juo lentą arba padangą, kad ratai nesiliestų tiesiogiai su betonu (taip išvengsite padangų deformacijos ir drėgmės poveikio). Uždenkite motobloką brezentu ar specialiu uždangalu, kad ant jo nekristų dulkės. Svarbu, kad uždangalas nebūtų visiškai hermetiškas – turi cirkuliuoti šiek tiek oro, jog nesikauptų kondensatas.
6. Metalinių dalių apsauga: Judančias ir metalines ne dažytas dalis (pvz., frezos peilius, plūgo ašmenis, varžtus) patepkite plonu sluoksniu alyvos ar purškiamo WD-40. Tai apsaugos nuo rūdžių formavimosi per drėgnus žiemos mėnesius.
Taip paruoštas motoblokas sėkmingai peržiemos ir pavasarį vėl bus pasirengęs darbui. Rūpestingai atlikta motobloko priežiūra po sezono reiškia, kad pavasarį nereikės gaišti laiko netikėtoms problemoms spręsti – įrenginys iškart bus geros būklės.
Papildomi ilgaamžiškumo patarimai
Be sezoninių darbų, yra dar keletas bendrų priežiūros principų, kurie padės prailginti motobloko tarnavimo laiką.
1. Reguliarus tepalo ir degalų keitimas: Laikykitės gamintojo rekomendacijų, kas kiek darbo valandų keisti variklio alyvą, ir nedelskite to padaryti. Taip pat naudokite tik tinkamos kokybės benziną ar dyzeliną (pagal variklio tipą) – prastos kokybės degalai gali užteršti karbiuratorių ar purkštukus.
2. Tinkamas darbinis krūvis: Neeksploatuokite motobloko visu 100% pajėgumo ilgą laiką. Jeigu jaučiate, kad variklis dirba prie maksimalių apsukų ir apkrovos (pvz., aria labai kietą dirvą pilnu gyliu) – darykite pertraukas jam atvėsti. Tai padės išvengti perkaitimo ir ankstyvo variklio susidėvėjimo.
3. Švarios aušinimo angos: Periodiškai (net ir sezono metu) valykite variklio aušinimo groteles bei pelekus nuo žolės, dulkių. Užsikimšus aušinimo angoms, variklis perkaista, o tai kenkia jo tarnavimo trukmei.
4. Varžtų tikrinimas: Vibracija yra nuolatinis motoblokų palydovas, tad kartą per kelis darbo etapus patikrinkite pagrindinius varžtus – ypač tvirtinančius padargus, rankenas, pavarų perjungimo svirtį. Pastebėjus atsilaisvinusius varžtus priveržkite. Tai smulkmena, kuri apsaugo nuo didesnių bėdų (pvz., netikėtai atsilaisvinęs ratas ar nukritęs padargas).
5. Atsarginės dalys ir remontas: Neatidėkite smulkių gedimų taisymo. Jeigu pastebėjote, kad, pavyzdžiui, leidžia tepalą pro riebokšlį ar trūkinėja diržas – sutvarkykite tai nelaukiant. Dirbant su defektais, apkraunamos kitos detalės ir gedimas gali išplisti. Geriau pakeisti nebrangų sandariklį ar diržą dabar, nei remontuoti pavarų dėžę vėliau.
6. Vadovaukitės instrukcija: Kiekvieno motobloko gamintojas pateikia priežiūros instrukcijas. Jose nurodyta specifinė informacija: kokio klampumo alyva tinkamiausia, koks uždegimo žvakės tarpelis, kokį oro filtrą naudoti, kaip reguliariai tepti pavarų dėžę. Vadovaudamiesi šiomis rekomendacijomis iš gamintojo, užtikrinsite, kad priežiūra atitiks būtent jūsų modelio poreikius. Apibendrinant, rūpestingas ir reguliarus dėmesys motoblokui atsiperka ilgesniu tarnavimo laiku ir didesniu darbo patikimumu.
Motobloko ilgaaiškumui svarbus sezoninis pasiruošimas ir priežiūra
Motoblokas – tai ilgalaikė investicija į ūkio ar sodo techniką, todėl verta skirti laiko tinkamai jo priežiūrai. Paruošus įrenginį prieš sezono darbus ir tinkamai jį “uždarius” po darbų, ženkliai sumažėja gedimų rizika. Nuoseklūs techninės priežiūros žingsniai – nuo alyvos keitimo iki valymo ir laikymo sąlygų – padeda motoblokui tarnauti ne vienerius metus. Rūpestingas šeimininkas, laikydamasis priežiūros patarimų, gali būti ramus, kad net ir intensyviai naudojamas motoblokas išliks patikimas padėjėjas ilgam.
Dažniausiai užduodami klausimai (DUK)
Kaip dažnai reikia keisti alyvą motobloke?
Rekomenduojama variklio alyvą motobloke keisti maždaug kas 50 darbo valandų arba bent kartą per sezoną (dažniausiai pavasarį, prieš pradedant intensyvius darbus). Jei motoblokas naudojamas labai intensyviai ar sudėtingomis sąlygomis, alyvą galima keisti ir dažniau. Visuomet vadovaukitės gamintojo instrukcija – joje nurodytas tikslus intervalas, tinkamas jūsų modeliui.
Ką daryti, kad motoblokas lengvai užsivestų po žiemos?
Svarbu tinkamai paruošti motobloką žiemai. Rudenį išleiskite seną benziną arba įpilkite kuro stabilizatoriaus, kad kuras nesugestų. Pavasarį prieš užvedant patikrinkite žvakę (benzininio variklio) – ji turėtų būti švari, nesusidėvėjusi. Patikrinkite akumuliatorių, jei jis yra – pakraukite. Taip pat užpilkite šviežio kuro, patikrinkite alyvos lygį. Jeigu viską atlikote, motoblokas po žiemos turėtų užsivesti be didelių problemų.
Kaip teisingai laikyti motobloką žiemą?
Žiemai motobloką geriausia laikyti sausai ir vėsiai. Po sezoninių darbų jį nuvalykite, sutepkite metalines dalis alyva, kad nerūdytų. Benzininio variklio baką palikite tuščią (arba su stabilizuotu kuru), dyzelinio – geriau pilną, kad nesikondensuotų vanduo. Akumuliatorių išimkite ir laikykite kambario temperatūroje, periodiškai pakraukite. Motobloką uždenkite orui pralaidžiu uždangalu ir laikykite ne ant plikos žemės (pakelkite nuo drėgno pagrindo). Tinkamai sandėliuojant, įrenginys išliks geros būklės iki pavasario.