Kaip veikia DAO verslas?

dao verslas

DAO (decentralizuota autonominė organizacija) verslas yra organizacija, kuri yra valdoma skaitmeniniais balsavimo protokolais, o ne tradicinių vadovų ar akcininkų. Tai reiškia, kad sprendimai priimami dauguma balsų, o ne vieno vadovo ar valdybos. Tai suteikia DAO nariams lygias balsavimo teises ir galimybes dalyvauti verslo valdyme ir priimti sprendimus.

DAO verslas veikia taip: susikuria decentralizuotas skaitmeninis tinklas, kuris suteikia galimybes balsuoti dėl sprendimų ir pasiūlymų, kurie yra patvirtinami daugumos balsų. Pasiūlymai gali būti susiję su verslo strategija, finansais, produktų kūrimu ir kt. Visi nariai gauna tam tikrą skaičių žetonų – tokenų, kurie nusako jų balso vertę. Vieni nariai turi daugiau žetonų, kiti mažiau. Balsai paskirstomi atitinkamai.

DAO verslas gali būti naudingas tuo, kad jame visi nariai turi balsavimo teises ir yra atsakingi už savo sprendimus. Tai gali padėti išvengti tradicinio hierarchinio valdymo ir padidinti pasitikėjimą visais nariais. Taip pat gali būti lengviau ir greičiau priimti sprendimus, nes nereikia laukti, kol vadovai ar valdyba susitars.

Toks modelis labai priimtinas tarptautiniame versle, kur laiko juostų skirtumai yra dideli, tad sprendimas priimamas realiai ne per dieną, o per 2 ar tris. Taip pat DAO verslas pasižymi skaidrumu, nes visi darbuotojai (nariai) pasirašo vienodus socialinius kontraktus. Atlyginimas irgi gali būti paskirstomas proporcingai pagal turimų tokenų skaičių.

Tačiau DAO verslo modelis taip pat gali sukelti problemas, pvz., narių balsavimo efektyvumas ir tai, kad verslas gali būti sudėtingas ir reikalauti didelės techninės įrangos ir žinių. Be to, nėra aišku, kaip reguliuoti tokio tipo organizacijas, todėl teisinis reguliavimas gali būti sudėtingas. Tai aktualu, kai įmonė dirba skirtingose šalyse, kur galioja skirtingos vertybės ir įstatymai.

DAO valdymas yra labai technologinis, todėl natūralu, kad tai priimtina tik aukštųjų technologijų įmonėse, vadinamuosiuose fintechuose.

Kokie interneto žiniasklaidos, valdomos DAO būdu, privalumai

Interneto leidinys gali būti puikus pavyzdys, kaip veikia DAO. Lietuvoje turime jau tokį pavyzdį – tai 77.lt naujienų portalas.

Tinklaraštis, interneto leidinys, naujienų portalas – tai tik skirtingi pavadinimai nusakantys tą patį veikimo principą. Tradicinėje žiniasklaidoje tai labai aiški hierarchinė struktūra: Savininkas>Direktorius>Redaktoriai>Turinio kūrėjai. Kartais savininkas ir redaktorius būna vienas ir tas pats asmuo. Tai tik dar labiau sujaukia valdymą.

DAO siūlo tokios formos atsisakyti ir palikti tik turinio kūrėjus, kurie taip pat yra ir redaktoriai ir… savininkai. Tai reiškia, kad visi turinio kūrėjai sprendžia, koks turinys yra aktualus ir gaus papildomą matomumą. Taip pat atitinkamai pagal turimus tokenus yra padalinamas įmonės pelnas. Kas prisideda prie įmonės klestėjimo labiau, tam galima suteikti papildomų tokenų. Tai vidinė motyvacija dirbti geriau. Aišku, dauguma kolegų turi pritarti tokiam sprendimui balsuodami. Kad vėliau nebūtų nuoskaudų ir trinties kolektyve,

DAO redakcija yra virtuali. Tai reiškia, kad biuro, kur visi turinio kūrėjai renkasi kiekvieną rytą nėra. Aišku, biuras gali būti, nes jame nuolatos turi budėti IT administratoriai ir techniniai darbuotojai, reklamos vadybininkai ir finansininkai. Tai administracijos dalis, kuri užtikrina leidinio veikimą ir rūpinasi jo pelningumu. Nebent tai labdaros organizacija, tada daug su finansais susijusių pareigų atkrenta natūraliai.

Redakcija gali veikti visą parą. Tai reiškia, kad turinys gali būti publikuojamas bet kuriuo metu, nebent reikalingas tam tikras balsavimas. Darbuotojai gali dirbti visose laiko juostose. Tai reiškia, kad sprendimas gali būti priimtas daugiausiai per 24 valandas nuo jo paskelbimo. Tiek laiko truks visiems darbuotojams prisijungti prie savo paskyros ir balsuoti už vieną ar kitą leidinio valdymo pasiūlymą. Tai labai padeda valdyti tarptautines įmones.

Kad DAO redakcija būtų sėkminga, reikalingi trys svarbiausi dalykai:

  1. Profesionaliai sukurta sprendimų priėmimo ir tokenų valdymo sistema;
  2. Labai aiškūs ir paprasti socialiniai kontraktai, numatantys, kaip valdoma organizacija, ką gali, ir ko negali visi nariai.
  3. Vidinė motyvacijos sistema, leidžianti net ir paprasčiausias užduotis organizacijoje atliekantiems žmonėms prisidėti prie įmonės klestėjimo ir už tai gauti papildomus tokenus – papildomus balsus priimant sprendimus o gal net ir papildomą įmonės pelno dalį.

Visa kita yra tik detalės.

Ar ateityje tokių įmonių bus daugiau? Be abejo! Tik reikės išspręsti technologinius klausimus.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *